Ikarus 620 modell

:
Zene Fotó Hangszerek Modellezés Közlekedés Írások Publikációk Hangászat x



L I N K E K

A BKV 1969 őszi, illetve 1970 tavaszi beszerzésű
Ikarus 620-as autóbuszainak műgyanta modellje
H0 (1:87)



A FŐKIVITEL

Az Ikarus 620-as típus

A típust 1959-től 1970-ig gyártották.

Gyári adatok:

Motor: Csepel Csepel D-614.10 hathengeres, soros négyütemű dízel motor
Hengerűrtartalom: 8725 cm3
Teljesítmény: 145 Le
Hosszúság: 9348 mm
Szélesség: 2500 mm
Magasság: 2980 mm
Tengelytáv: 5000 mm
Saját tömeg: 8150 kg
Összes gördülőtömeg: 13800 kg
Sebességváltó: ASH 65-4 vagy ASH 65-3
Maximális sebesség: 58 km/h


További adatok találhatók egy kora beli gyártmány ismertetőben az Old-Ikarus honlapon.
A gyártás 11 éve alatt évjáratról évjáratra számos módosítást hajtottak végre. Ezen túlmenően az egyes megrendelők igényei szerint is eltértek az egyes sorozatok. A képet tovább színesítik az üzemeltetők által elvégzett átalakítások.
A típus budapesti történetéről, a módosítások, átalakítások részleteiről itt olvashatsz.

A sorozatról

A modell BKV (Budapesti Közlekedési Vállalat) részére készült 1969 őszi, illetve 1970 tavaszi sorozatot ábrázolja, mely utóbbi a Budapesten forgalomba állított utolsó sorozat a típusból. (A kettő közötti, 1969-70 téli széria számos részletben eltér).

Ezekez nagyon hasonló kocsikat helyeztek üzembe ezidőtájt Miskolcson is. Sajnos ezekről nagyon kevés adatot sikerült szereznem. Ami biztosnak tűnik: téglalap alakú homlokfali viszonylatjelző, négy fehér fényszóró, pót ködlámpa. Oldalsó süllyesztett táblatartójuk valószínűleg nem volt.

Lehetséges rendszámok:

1969 őszi: GA-95-01 … GA-95-15
1970 tavaszi: GA-95-52 … GA-95-75

Eltérések a sorozatokon belül

A korábbi budapesti sorozatokon (1962-től, amikor az ezüst csík egyáltalán megjelent) az ezüst csík az ajtón folytatódott. Ezen a két sorozaton azonban nem! Az őszi kocsikon az ajtó ablakövi része – csakúgy, mint bármelyik korábbin - ezüst volt, az ablaköv alatti rész azonban kék volt, ezüst csík nélkül. A tavaszi kocsik ajtói teljes egészében ezüstszínűek voltak. A fényszórók közül a belsők búrája kezdettől fogva barnás színű volt. Ezen csak a gyártás legvégén változtattak. Így a tavaszi sorozat kocsijai négy egyforma (színtelen) fényszóró búrával jöttek ki. Ekkor kerültek a kocsikra a lökhárító alatti ködlámpák is. Arról sajnos nincs adat, hogy ezek minden tavaszi kocsinál megvoltak-e, azonban elég hamar „eltűntek”. Hasonlóan a jobb oldali ablaktörlőhöz, melyek gyárilag minden sorozaton megvoltak, a budapesti garázsokban azonban hamarosan leszerelték őket.

A kocsik ebben az állapotban az 1973-74 során elvégzett főjavításig közlekedtek. Ennek során kisebb részleteket módosítottak: Eltűntek a bal oldalfal nyitható szekrényei (csak egy maradt). A homlokfali irányjelzők feljebb kerültek, a hűtőrács díszlécét leszerelték. Az ajtók szegélye is változott, a lökhárító alatt pedig (a korábbi sorozatokéhoz hasonló) lekerekített szoknyalemezt alakítottak ki.

Viszonylatjelző

A budapesti Ikarus 620-asok közül ezen a két sorozaton jelent meg a széles, téglalap alakú homlokfali viszonylatjelző. (A kettő között kiadott téli kocsikon négyzet alakú viszonylatjelző volt). Ezt követően azonban, az esedékes főjavítások alkalmával számos korábbi kocsi viszonylatjelzőjét is ilyenre alakították át.


A képre kattintva további képek tekinthetők meg.


A MODELL


Előzmények


Valójában már gyerek koromban meg akartam csinálni a 620-as modelljét. Arra azonban hamar rájöttem, hogy a gömbölyű formák komoly kihívást jelentenek, amivel nem is tudtam megbírkózni akkoriban. Az első komolyabb kísérlet a témában a 90-es évek elején született. (Lásd a képen!) Ez a modell teljes egészében impregnált papírból készült, csaupán a tetejét reszeltem ki vastag plexi lemezből. (És természetesen a hűtőrács készült tekercshuzalból)

2013-ban elhatároztam, hogy leporolom ezt a régi tervet. Természetesen immár sokszorosítható formában, műgyantából öntve képzeltem el a modellt. Ha egyszer jól sikerül, miért ne jusson belőle másoknak is? Ennek kapcsán adatgyűjtésbe kezdtem. Rajzokat, képeket, fórumokat keretsem az Interneten. Rajzokat, feljegyzéseket, táblázatokat készítettem. El akartam kerülni, hogy a modellen ellentmondások, egy időben, egy járművön nem jellemző, vagy egyenesen egymást kizáró részletek legyenek. Mindenképpen olyan modellt akartam építeni, amelyre legalább egy, de inkább több rendszám is ráírható nyugodt lelkiismerettel. Igyekeztem tehát rendbe tenni a különböző részletek, évjáratok, átalakítások terén mutatkozó kuszaságot. Ennek során született egy részletes cikk is.

A pontos méretek tisztázása is komoly kihívást jelentett. A rendelkezésre álló rajzokon csak a fő méretek szerepelnek. Bemutatók, találkozók alkalmával igykeztem minél részletesebben felmérni, végig fényképezni a felújított példányokat. Természetesen ez is buktatókat rejteget, hiszen ezeket gyakorlatilag újraépítették, nem minden esetben sikerült az eredeti méreteket tökéletesen megőrizni.

Az ősmintát eredetileg réz maratás, műanyag és impregnált papír kombinációjával terveztem. Néhány, több-kevesebb sikerrel kecsegtető kísérlet után változtattam a koncepción, így az ősminta végül 3D nyomtatással készült el.

A 3D modell kidolgozása során a látványterveket folyamatosan megosztottam az Index "Ikarus Fan Club" fórumán. (Lásd a linkek között!) A hozzászólások nyomán sok apró részletet módosítottam, és konkrét segítséget is kaptam. Több fórumozó töltött fel képeket, amelyeken bizonyos vitatott részletek jól látszanak. Ezúton is köszönöm mindannyiuknak!

A képre kattintva galéria nyílik meg a látványtervekből

A 3D modellt FreeCAD és Blender programokkal készítettem. Mindkettő ingyenesen letölthető. A 3D nyomtatást a Basiliskus kft, az öntést Nyilassy Ádám végezte.



A képre kattintva az ősmodellről további képek tekinthetők meg

Felépítés, kidolgozás

A modell anyaga öntött műgyanta. Egyes alkatrészek (tükrök, ködlámpák, ablaktörlők, kormánykerék, stb) réz maratással készültek.

Amint a fenti képeken látható, a modell a következő fő részekből áll:

- Kocsiszekrény
- Alváz (padlólemezzel)
- kerekek, első híd
- ülések, válaszfal, motorház, műszerfal
- ajtók
- ablakok
- maratott alkatrészek

A modell nem gurul, a kerekeket fixen az alvázhoz, illetve az első híd kerékagyához kell ragasztani. Az első híd kiképzése azonban lehetővé teszi, hogy az első kerekek a "függőcsapszeg" körül elforduljanak. (Tehát "kormányozhatók". Természetesn elkezdtem tervezgetni a Car-system verziót, de ebbe egyelőre még ne éljétek nagyon bele magatokat!) Az ajtókat külön elemként kell beragasztani. Az ajtók (a méretarányból adódóan) természetesen nem nyithatók, azonban utasajtókból a készlet nyitott, és zárt állapotúakat is tartalmaz. Az oldalablakokat és az ajtókat belülről kell a helyükre pattintani, az első és hátsó szélvédőket viszont kívülről. (Ezekre az ablakoszlopokat utólag kell felfesteni.)

Az első öntvény

Az első sorozatpéldány még hagy némi kívánnivalót maga után. Ádám közben talált egy mégjobb műgyantát az ablakoknak, ami szinte teljesen átlátszó. Sajnos a festés sem sikerült tökéletesen. A maszkoláson is kell még dolgozni, és sajnos ez az ezüst festék sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A vizes matricák még nincsenek készen (tárgyalok róla), így egylőre öntapadós vignetta van rajta. A réz alkatrészeket én marattam (Conrad-féle fényérzékeny rézlemez), a profi cég őszre ígérte, hogy visszatérünk a kéréseimre.

A képre kattintva további képek tekinthetők meg az első példányról.

Ez pedig az első "zacskós" kiszerelés. A "dobozos" változat majd a festési problémák megoldása után várható.

ADATOK:

Főkivitel

A részletes adatokat lásd a cikk elején!
Gyártási év: 1969, 1970

Modell


Méretarány: H0
kocsiszekrény anyaga: műgyanta öntvény
készítés ideje: 2015-2018



Az oldalakon található anyagok ifj Vitányi Iván, illetve a külön megjelölt szerzők szellemi alkotásai!
emil