BHÉV MII - PII

:
Zene Fotó Hangszerek Modellezés Közlekedés Írások Publikációk Hangászat x


A BHÉV M-II típusú acélvázasított távvezérlésű motorkocsijának, és P-II pótkocsijának H0 méretarányú modellje



A FŐKIVITEL

A BHÉV távkapcsolású motorkocsijai a cinkotai vonal villamosításakor, Kistarcsán készültek, 1911 és 1914 között. Távkapcsolásra alkalmas, kontaktoros segédáramkörű vezérlésük akkoriban világviszonylatban is élvonalbelinek számított. Az MX-es motorvonatok tömeges elterjedéséig, vagyis a 70-es évek végéig talán a HÉV legjellegzetesebb szerelvényei voltak. A kocsikat 1957 és 59 között – részben az 1952 december 26.-i tragikus császárfürdői baleset tanulságai alapján – hegesztett acélvázas kocsiszekrénnyel újjáépítették, melyeket a Debreceni Járműjavító készített. Ekkor azonban nyolc kocsit újonnan készítettek, lényegében a sorozat többi tagjával azonos kivitelben. Mivel ezek maradtak legtovább forgalomban (1982-ben még tartalékként szolgáltak a ráckevei vonalon), ezek közül választottam pályaszámokat az egyik modell számára. A modell eredetije tehát 1959-ben készült, azonban megjelenésében tökéletesen megegyezik az eredeti, 1911-14-es évjáratú kocsik 70-es évek végi állapotával.

A típusról részletes ismertető található többek közt a villamosk.hu-n

A MODELL

Ezt a modellt 1989-ben kezdtem építeni, azonban csak 1996-ra készült el.
Valójában négy modellről van szó, két M-II típusú motorkocsiról, és két P-II jelű pótkocsiról, melyek egy teljes szerelvényt alkotnak, bár az igazat megvallva ilyen összeállításban nem-igen közlekedtek. (Általában M-P-P-M-P-P-M). Csak az egyik motorkocsiba szereltem hajtást. A pótkocsik és az imitált motorkocsi “be van rendezve”: ülések vannak bennük, bár a méretarány lehetővé tenné kapaszkodók, vezetőállás, stb. kialakítását is, ezeket mellőztem. Arra ügyeltem, hogy a motorkocsi hajtása olyan alacsony legyen, hogy ne lógjon be az ablakba, oldalról “át lehessen nézni” a kocsin. A motort és az áttételt úgy választottam, hogy a modell teljes sebessége megfeleljen az eredeti 56-60 km/h sebességének. A modellek anyaga teljes egészében papír, beleértve a motorkocsi alvázát is. (Természetesen a tengelyek és csapágyak kivételével.) A motorkocsiba réz tömböket építettem, hogy a kellő tapadósúly meglegyen.


Felépítés, kidolgozás

A modellek anyaga papír. (utólagos oldószeres polisztirol impregnálással.) A kocsiszekrények váza 1 mm vastag kartonpapír. A lemezelés műnyomópapírból készült. A tetők több réteg kartonból, melyeket impregnálás után csiszolással alakítottam ívesre. Az ereszek, lépcsők, csapágyvilla-, fékrudazat-, hordrugóimitációk, ellenállás-, akkumulátor- és kontaktorszekrények, stb. famentes műszaki rajzlapból készültek. Az üléseket (a jellegzetes sötét-világos lécezéssel) számítógéppel szerkesztettem, majd kartonpapírra kinyomtattam – jóllehet gyerekkori emlékeim alapján a HÉV kocsik üléseinek egyszínű lécezése volt, ez ebben a méretarányban nem mutatna jól. A reflektorokat műanyagból esztergáltam, a csatlásfej imitációk papírból vannak. Az ütköző-vonókészülék gyári TT kapcsoló, ennek megjelenése ugyanis nagyon hasonlít az eredeti HÉV szerelvényeknél (akkoriban) alkalmazottra.

a motorkocsi

A motorkocsi szerkezete és kidolgozása – a hajtás kivételével – megegyezik a pótkocsikéval.

Hajtás

A motorkocsit egy szlovén gyártmányú 12 V névleges feszültségű, motor hajtja. Az áttétel PIKO fogaskerekekből épül fel, a kerékpárok is ilyen gyártmányok. A motorkocsi kerekei természetesen belső csapágyazásúak, a papír főkeretbe épített PIKO csapágyakban futnak. Ugyanígy van megoldva a hosszanti hajtótengely csapágyazása is.

Áramellátás

A motorkocsi csak alsó áramszedőkkel üzemel, a felsővezetékes áramszedő csak imitáció. Utóbbi gyári készítmény, márkáját nem ismerem. Ilyen megjelenésű, szénsarus áramszedők csak a legutolsó években jelentek meg ezeken a kocsikon.

Pótkocsik

A pótkocsik kerekei a – a motorkocsival ellentétben – külső csapágyazásúak. Ezt bakelizált papír villában futó kúpcsapágyakkal oldottam meg.

ADATOK:

Főkivitel

Gyártómű: Gép- és Vasútfelszerelési Rt, Kistarcsa; MÁV Debreceni Járműjavító
Gyártási év: 1911-14 ill. 1957-59
Üzemi feszültség: 1100 V =
Max. Sebesség: 50 km/h

Modell

Kategória: A1 (ill B1)
Méretarány: H0
névleges feszültség: 12 V =
legkisebb bejárható pályaívsugár: 380 mm
hajtómotor: szlovén
Max. sebesség (főkivitelre visszaszámolva): kb. 50 km/h
kocsiszekrény anyaga: papír (utólagos PS impregnálással)
készítés ideje: 1989–1996



Az oldalakon található anyagok ifj Vitányi Iván, illetve a külön megjelölt szerzők szellemi alkotásai!
emil