Ezek a
próbálkozások szorosan
kapcsolódnak a
Rece-Ficéhez is. De mégis
önálló
menüpontba tettem őket.
A duda
hengzása és
játékmódja iránt mindig is
vonzódtam, de hogy valóban dudálni
kezdjek, az valahogy kimaradt az életemből. Bár
voltak pillanatok, amikor nem álltam messze tőle.
Többek között az egyszemélyes
zenekar lehetősége is izgatott benne, amit viszont
harmonikával is meg lehet valósítani.
(Persze a probléma ott kezdődik, hogy úgy a
felelősséget sem lehet megosztani, nem lehet
csúnyán nézni a brácsosra
egy rossz akkord után). A dudautánzás
pedig amúgy is elterjedt virtus a hangszeres
zenészek, sőt az énekesek
között is. Itt a virtuson
túlmenően igyekeztem minél
részletesebben leutánozni az adatközlő
dudások
játéktechnikáját,
és dallamfordulatait. És persze a
hangulatát.
-Kurule
-Zeleno je lišće borovo
-Na dvi strane
-Tanac
-Kolo
Archív felvételek és Vujicsics
Tihamér lejegyzése alapján.
Adatközlők: Pavo Kovač, Ivo Jančić, és
mások
Baranyai
dudadallamok (2002)
Ez is egy
dudautánzó
próbálkozás.
Ezúttal Palya Beával vettünk fel egy
rodopei
dalcsokrot. Kétségtelenül nagy
hatással volt
ránk az akkoriban Magyarországon is
többször
(többek közt kenesei táborunkban is)
megforduló
Vallja Balkanska, és az általa
képviselt, egy
szál dudával kísért
rodopei
éneklés.
Gorice, sitna (1999) - Palya
Beával
Bárác
István (1926 - 2000)
meghatározó szereplője volt Mohács
zenei életének. Bár aktívan
már
rég óta nem zenélt, tiszteletbeli
vendégként egy-egy dal erejéig az
utolsó
években is feltűnt a nagyobb eseményeken.
Pannival
alkalmunk volt - zöldfülű kezdő gyűjtőként
- egy
hosszabb interjút is készíteni vele
1998-ban.
Ismeretlenül, bejelentés nélkül
az
utcáról toppantunk be hozzá, de ő
szívesen
fogadott, és sok mindent elmondott. (Akkor
készítettem az itt látható
képet is). Az ő emlékére
csináltam ezt a feldolgozást, jóllehet
harmonikázni már nem hallottam - az
említett
interjún kívül, amikor is erősen
szabadkozva,hosszas
unszolásunkra játszott egy dallamot. A fellelhető
felvételeken is inkább vendég
zenészekkel
játszik, és az énekre helyezi a
hangsúlyt.
Így a harmonika kíséretet
más
mohácsi harmonikások és
tamburások
stílusából
próbáltam
összegyúrni.
Širok
Dunav - Bárác
István emlékére (2004)
A következő felvétel érdekes
kísérlet. Sokan eljátszogattak
már vele, hogy milyen egy személyben egy
egész zenekarnak lenni. Itt főképp Panni
kísérletezett, én csak a bőgő
szólamát játszottam, és
talán egy basszprímet a sok
közül. És persze a felvételt
és a keverést csináltam. Nekem is
jó játék volt, na! Persze, a
tempók itt-ott lötyögnek, de baromi
nehéz, vérprofikat is
próbára tevő feladat az egy-egy sávot
úgy feljátszani, hogy a többit
még csak elképzelni tudjuk. Metronómot
pedig a dolog jellegéből eredően nem használtunk.
Viszont így 11 év elteltével hallgatva
szinte látom magam előtt Versendi Kovács
Józsit a mohácsi Révkapuban,
és szinte érzem a halpörkölt
illatát. Szóval a hangulatát
sikerült elkapni!
Feldolgozás, hangszerelés, prím-, terc,
basszprím, és cselló szólamok, valamint
brácstambura: Avar Panni
Bőgő, basszprím, felvétel, keverés, utómunka: ifj Vitányi Iván
Mohácsi
cigány-sokac tamburazene
Bošnjački
bećarac
Turski rastanak
Oj, coko, coko
Bećarac
Ima jedna krčma u planini
Toncsi kedvenc
nótája
____________________________________________________________
És akkor már tegyünk bele még egy csavart! Hogy szólna ugyanez archív felvételen?
Mohácsi
cigány-sokac tamburazene (gramofon)