Marx tér

:
Zene Fotó Hangszerek Modellezés Közlekedés Írások Publikációk Hangászat x



2012-04-06
frissítve: 2013-01-25

A Marx tér (Nyugati tér) átépítése
1978 február - 1984 nyara




Valójában nem tudom, melyik témakörbe is tarozhatna ez a projekt. Fényképezést is jócskán tartalmaz, ez kétségtelen, de mégsem a fényképezés témakörbe kívánkozik. Villamosokkal is kapcsolatos, bár csak érintőlegesen. (Zenével és tamburakészítéssel viszont nincs kapcsolata). Valami várostörténeti rovatot lehetne neki csinálni, csak más meg nem nagyon van, ami ide illene, legalábbis ilyen koncepciózusan biztosan nem. Egy szó, mint száz: ő Gusztika! (Tudjátok, aki egyik szobába sem fért be.) Szerencsére van kapcsolata a modellezéssel is, hiszen ott az a (természetesen félbemaradt) makett, úgyhogy meg tudom indokolni, miért teszem ide.


1977-ben már elég sokat beszéltek róla a médiában (akkor persze ezt még nem így mondtuk), hogy át fogják építeni a Marx teret, és felújítják a Nyugatit. Anyu könyvtárban dolgozott, ahová jártak mindenféle szakmai folyóiratok is, úgyhogy a tervekhez is hozzájutottam, az alapján kezdtem a makettet építgetni, valamikor ’78-ban, vagy ’79-ben. Tudtam, hogy lebontják a West-end házat, és a MÁV igazgatóság egyik épületét, ahol a sportbolt volt a sarkon. Sajnáltam mindkettőt. A West-end-nek olyan romantikus, vadregényes hangulata volt a manzard tetejével, a másik pedig egy igen jó arányú neoremeszánsz (korai eklektikus) stílusú épület volt. Szebb, mint a mögötte lévő, ami most szegélyezi a teret. Elhatároztam, hogy ezt most dokumentálni fogom. Milyen érdekes lesz 20-30 év múlva elővenni, és látni, hogyan épült át a tér. És tényleg, milyen érdekes 35 év után elővenni, és látni, hogyan épült át a tér! Vettem egy füzetet, abba kezdtem ragasztgatni a képeket, skicceket, megjegyzésekkel, dátumokkal. Persze az ilyen munkálatoknak az eleje nagyon látványos, aztán később évekig csak hatalmas gödrök vannak, azok is palánkok mögött, amiken nem sok izgalmas van. Így aztán az időben előre haladva egyre ritkábbak a képek. Főleg miután a gyalogoshidat lebontották, ami nagyon kellemes megfigyelőpontot adott a dokumentáláshoz.

Maguk a képek többségükben panorámaképek, ezt már akkor is így terveztem. Így is voltak beragasztva a füzetbe. Persze most, hogy a digitális technika már lehetővé teszi, szépen összedolgoztam őket. Már amelyiket lehetett, mert voltak kihívások. Belementek a képbe, pont ahol illeszkednie kellene, (vannak félbevágott fantomautók, meg villamosok egyiken-másikon). Fényt kapott, vagy épp sötét maradt a széle (Zenit redőnyzár, ugye…). Vagy épp hiányzik egy pici sáv. (Spórolni kellett a filmmel: 20 forint volt egy tekercs!)



A kiindulási állapot (1977 őszén)


A MÁV igazgatóság épülete a sortbolttal. Helyén manapság a Skála előtti teraszos lejárórendszer és az óra van.


"Kissé elmosódva". A bal oldali képen a fenti épület a tér felől nézve, jobb oldalt a Westend-ház, amelynek tér felőli részét 1978 februárjában robbantottak fel.



1878 február 24



.
A Skála Metró alapgödre 


A Westend romjainak eltakarítása. 



1978. március eleje.

Ilyen helyszínrajzokat rajzolgattam 12 évesen, miközben normális gyerekek fociztak, meg csajoztak. (Meg is lett az eredménye, de ez itt most "off-topik")

Itt kicsit cserbenhagytak a feljegyzéseim. A helyszínrajz a március 2.-i állapotot tükrözi. A képek viszont minden kétséget kizáróan három különböző alkalommal készültek. Hogy ezek közül melyik volt március 2., azt nem sikerült rekonstruálnom. A képek sorrendje a negatív alapján egyértelmű, és az is, hogy február 24 és március 14 között készültek.

-------------------- Első alkalom --------------------


Érdemes megnézni az öltöző-melegedőként funkcionáló AMG pótkocsikat. A középső kép a Rudas László (Podmaniczky) utca sarkára helyezett villamosmegállót ábrázolja. (Felhívom a figyelmet a megállók listájára).


A bal oldali képen látható tűzfalat manapság a Skála tarja.

-------------------- Második alkalom --------------------

A lebontott MÁV igazgatósági épület

-------------------- Harmadik alkalom --------------------

A képen látható Ganz-csuklós valószaínűleg próbamenet, hiszen még jó darabig UV-k jártak a körúton. (Amint a következő képek is tanúsítják)

.

Úgy tűnik, a kubikos munkát katonák végezték.

Szintén egy Ganz- csuklós... (És egy fantom Ganz csuklós a fantom Polski mögött)

...itt pedig egy UV a háttérben. És egy farmotoros Ikarus fara.






1978. március 14.

Elkészült az ideiglenes villamospálya, a régit pedig elkezdték bontani.

.

A színes kép kicsit későbbi, látható, hogy a villamospálya bontása kicsit haladt közben.

Az élesség hagy némi kívánnivalókat, de az ORWO NC-21 színein egészen elcsodálkoztam most, amikor szkenneltem. A korabeli nagyítás már rég használhatatlan.  És ha már a színeknél tartunk: ekkortájt tűntek fel az első szürke tetjű UV szerelvények. Persze ez a sárga még nem a manapság megszokott okker, hanem a klasszikus citromsárga. (Nem az Orwo színei csalnak!)




1978. április 14.

A rajz és a felirat tanúsága szeint április 14.-én helyíezték át a közúti forgalmat is az (első) ideiglenes nyomvolnalra. 




1979 szeptember eleje

Itt egy kis szünet következik. Mással is foglalkoztam azért! (Na nem lányokkal és focival, hanem például hajókkal, repülőgépekkel, és villamosokkal.) A '78 március és '79 szeptember közöti időből egyetlen képet találtam. Ez 1979 januárjában készülhetett. A negatív elején 1979-es újévi képek, a kép jobb alsó sarkában (a cipőbolt felirat alatt) pedig egy UV teteje látható, amint kifordulni készül a Kádár utcából. Ez a nyomvonal pedig ( Hamster kolléga adatai szerint) 1979 március 1.-én véglegesen megszűnt.  


Bár a füzetembe  1979 augusztusi dátum van a kép alá írva, a negatívon nem sokkal előtte van pár reprózási kísérlet, melynek tárgya egy újság. A dátum ha nem is éles, de azért kivehető: 1979 szeptember 4. kedd. A kép tehát nem sokkal ez után készülhetett. 




1979 vége.

Az első kép alá 1979. október 18-at írtam. Ez a dátum elég konkrét ahhoz, hogy hihető legyen. 


Majdnem kész a második ideiglenes nyomvonal (a közúti forgalom egyik irányát már rá is terelték.) Itt már rendszerszerűen Ganz-csuklósok járnak. (Bár a képek toldásánál egy kicsit összecsúsztak). Ha ránagyítunk, látszik, hogy a viszonylatszám "4-6". Ez annak köszönhető, hogy közben a Petőfi hidat is felújították, ez idő tájt a villamosok a Boráros térig jártak.

A második alatt nincs dátum, de ugyanezen a negatívon van:

A fák teljesen kopaszak, a járókelők pedig elővették a téli kabátokat. Na és az építők sem vesztedették az időt.





1980



Feljegyzést itt nem találtam, de a negatívon nem sokkal ez előtt van egy kép a Kő-Ki metróállomásról. 



Az időpont itt viszonylag jól behatárolható a negatívon lévő egyéb témákból, amelyek közül ráadásul többet megtaláltam a naplómban is. Esetleg szeptember eleje jöhet még szóba.


Arra sajnos sehol nem találtam adatot, hogy mikor robbantották fel a MÁV igazgatóság épületét. A villamoson minden esetre 6-os viszonylatszám van, tehát a Petőfi híd ismét járható. (Egy korabeli brosúra szerint a határidő 1980 október. Hogy ehhez képest mikortól ment át rajta a villamos? Nos erre sem találtam pontos adatot.) Az ominózus felüljáró is szépen épülget. Levelek még bőven vannak, és a járőkelőkön főleg kosztümök és zakók, itt-ott panyókára véve. Ingujj is előfordul, de ballonkabát is. Október elejére tippelek, ha valakinek vannak pontos adatai a fentiekről, kérem, írjon!


A Westend-ház váci úti része még áll, a MÁV igazgatósági épületből ennyi maradt.


Akár egy háborús film díszletei is lehetnének. 


November vége, december eleje lehet. 

Az alsó három kép másik neatívon van, mint a felső, de időben közel lehetnek egymáshoz. Pontos adatokat nem találtam.




1981, 1982, 1983

A negatívon ez előtt a kép előtt Jarmila Kratochvylová és Steve Ovett integet a Népstadion dobogóján, a Budapest Atlétikai Nagydíj díjkiosztóján. Utánanéztem: ez 1981 július 29.-én történt. Tehát a júliusból még két nap hátra volt.

A felső sorban a bal oldali kép valamikor 1981 szeptemberében készült. A középső 1982 májusában, a jobb oldali 1983 júliusi. A bal oldali álló kép 1984 január - február folyamán készülhetett, előtte és utána zúzmarás ágak, hófoltos tájak. (Itt a város közepén úgy látszik melegebb volt). A jobb oldali alsó a felsővel egyidős (1983 július), a Westend-házat mutatja az újonnan elkészült híd alól. 




Skála Metró

Készítettem egy sorozatot a frissen elkészült Skála Metróról. Minden csillog-villog, gagyiárus bódék és hajléktalanok, rohadás, mállás, ürülék még sehol. Az egyik képen látható, a korlátra leceppenő esővíz viszont már előre vetíti árnyékát. Az adatolás megint hiányos, de minden valószínűség szerint 1984 nyara.


.


A térről további érdekes képek és térképrészletek találhatók Vincze Gyula oldalán.





Helyszínrajz

Végezetül megpróbáltam valamennyire legalább mérethelyesen rekonstruálni a 77-es kiindulási állapotot, és rávetíteni a jelenlegire. Ez rejtett néhány csapdát. Egyrészt a Google képét több, különböző szögből készült részből rakták össze, a házak hol erről, hol arról nyúlnak be az úttest fölé. A régi állapotról redig nem volt más rajzom, csak a korabeli ceruzás skicceim, amiket persze nem a hasamra ütve csináltam, de mégis csak 12 éves voltam akkoriban. A járdaszigetek elhelyezkedését Fortepános, és más, neten fellelhető képek alapján próbáltam kisilabizálni, leginkább szemmérték alapján.

 



Az oldalakon található anyagok ifj Vitányi Iván, illetve a külön megjelölt szerzők szellemi alkotásai!
emil