FOGASKEREKŰ

:
Zene Fotó Hangszerek Modellezés Közlekedés Írások Publikációk Hangászat x


A SVÁB-HEGY FOGASKEREKŰ VASÚT VILLAMOS SZERELVÉNYE (1929)

A FŐKIVITEL

A Sváb-hegyi fogaskerekű vasút (Európa második fogaskerekű vasútja) villamosítása 1929-ben készült el. Ekkor álltak forgalomba ezek a szerelvények, amelyek 1973-ig közlekedtek. A szerelvény egy kéttengelyes mozdonyból és egy vele állandóan csatolt, rá támaszkodó egytengelyű, Rowan-rendszerű pótkocsiból állt. A mozdonyt 600 V egyenárammal táplált párhuzamos gerjesztésű motorok hajtották. A rendszer lehetővé tette – a beállított sebesség túllépése esetén – az energia-visszatáplálásos villamos fékezést. A vonat maximális sebessége 15 km/h. A Sváb-hegyi fogaskerekű vasút építésétől kezdve 1973-ig Riggenbach, jelenleg Strub rendszer szerint működik. E két rendszerben (szemben az Abt rendszerrel, amellyel például Ózdon lehetett találkozni) a fogasléc fősíkja megegyezik a sínkorona síkjával. Ez alacsony építést tesz lehetővé, viszont azt is jelenti, hogy a fogaskerék fogai a sínkorona alá nyúlnak, tehát különleges kitérőkre van szükség.

A MODELL

Ezt a modellt 1986-ban kezdtem készíteni (az első vázlatok ennél is pár évvel régebbiek), azonban egyéb bokros teendőim miatt ritkán tudtam rá időt szakítani, így csak 2000-re készült el. Természetesen tizennégy év alatt sokat változik az ember elképzelése, harmincnégy éves fejjel sok mindent másképp csináltam volna, mint ahogy húsz évesen elkezdtem. Arról nem is beszélve, hogy 2000-ben könnyedén hozzá lehetett jutni olyan anyagokhoz, alkatrészekhez, amelyekről 1986-ban a magam fajták még álmodni sem mertek. A modell készítésénél elsődleges szempont volt, hogy az – a fogasléc rendszerétől és ebből adódóan a kitérőktől eltekintve – a NEM szabvány szerinti modellpályán tudjon közlekedni. Ezért a mozdony és a kocsi csatolásánál különleges megoldást alkalmaztam, amely lehetővé teszi, hogy a modell a 380 mm-es ívekben – akár ellenívben is – gond nélkül haladjon, ugyanakkor egyenes pályán a mozdony és a kocsi távolsága ne haladja meg a főkivitelből adódó méretet. A két kocsirész távolságát két távtartó biztosítja, melyek nagyjából az eredeti kocsi hossztartóinak vonalában vannak. Ívben a belső távtartó körül elfordulva, a szerkezet „szétnyílik”. Egyenes pályán egy gitárhúrból készült rugó összehúzza a két kocsirészt. A sínkorona síkkal egyező fogasléc fősíkot a modellen is megtartottam. Kénytelen voltam, hiszen a főkivitel alacsony építése és 500 mm-es kerékátmérője nem teszi lehetővé a jóval a sínkorona fölé nyúló fogasléc alkalmazását. Ezért a modell – bár a fogaskerék modulja ezt lehetővé tenné – nem tud gyári (pl. Fleischmann) fogasléccel felszerelt pályán közlekedni. A modellbe, az eredetinek megfelelően adhéziós hajtást nem építettem. Ezért – sajnos – csak speciális, egyedi készítésű pályán használható. Az igen kis átmérőjű kerekeket N méretű kerekekből készítettem a tengely toldásával.

Felépítés, kidolgozás

A modell anyaga papír. (utólagos oldószeres polisztirol impregnálással.) Ez alól csak a mozdony főkerete a kivétel, amely bakelitból készült. A kocsiszekrények váza 0,5 mm vastag kartonpapír. A lemezelés (az osztóbordákkal), a tetők, ereszek, lépcsők, ablak fölötti szellőzők, ajtórácsok, stb. famentes műszaki rajzlapból készültek. Az üléseket (a jellegzetes sötét-világos lécezéssel) számítógéppel szerkesztettem, majd kartonpapírra kinyomtattam. A sugárvetőket és pályacsengőket műanyagból esztergáltam, a mellékkocsi csapágyház imitációja papírból van. Az ütköző műanyag, gyári kivitel.

a mozdony

A mozdony főkeretből és szekrényből áll. A főkeret 2mm vastag bakelit lemezből készült. valamennyi gépészeti elem (a különleges vonókészülék kivételével) erre van szerelve. A kocsiszekrényre van szerelve a réz súlyszekrény is.

Hajtás

A mozdonyt egy Zeuke típusú 12 V névleges feszültségű, motor hajtja. Az áttétel úgy van méretezve, hogy a kocsi a névleges 12 V feszültséggel táplálva – a főkivitel 15 km/h-s végsebességének megfelelő modellsebesség mellett – képes legyen mintegy 20%-os emelkedő leküzdésére. Az áttétel PIKO fogaskerekekből épül fel, ugyanis ezek modulja megegyezik a Fleischmann fogasléc moduljával. A mozdony futó kerekei a főkivitelhez hasonlóan belső csapágyazásúak, főkeretbe épített PIKO csapágyakban futnak. Ugyanígy van megoldva a hajtó fogaskerék csapágyazása is.

Áramellátás

A mozdony csak alsó áramszedőkkel üzemel, a felsővezetékes áramszedő csak imitáció. (PIKO gyártmány, átalakított sarukkal, melyek az eredeti méretével nem teljesen arányosak, de annak jellegét visszaadják.) Az alsó áramszedők 0,01 inch (0,254 mm) vastagságú rugalmas acélhuzalból készültek (gitárhúr).

A kocsi

A kocsi egyetlen tengelye a főkivitelnek megfelelően külső csapágyazású. A modellen ezt bakelizált papír villában futó kúpcsapágyakkal oldottam meg. A kocsi egyébként teljes egészében – alváz és szekrény egyaránt – papírból készült, a mozdony szekrényéhez hasonlóan utólagos impregnálással. Súlyt nem tettem bele, ezért a kocsi rendkívül könnyű, ami a hegymászó képesség szempontjából előnyös, kisiklástól viszont ennél a sebességnél nem-igen kell tartani.

ADATOK:

Főkivitel

Gyártómű: Schweizerische Lokomotivfabrik, Winterthur – Ganz
Gyártási év: 1929
Üzemi feszültség: 600 V =
Max. Sebesség: 15 km/h
Fogasléc rendszere: Riggenbach

Modell

kategória: A1, méretarány: H0
névleges feszültség: 12 V =
legkisebb bejárható pályaívsugár: 380 mm
hajtómotor: Zeuke
Max. sebesség (főkivitelre visszaszámolva): kb. 20 km/h
fogasléc modul: 0,5
kocsiszekrény anyaga: papír (utólagos PS impregnálással)
készítés ideje: 1986–2000


Az oldalakon található anyagok ifj Vitányi Iván, illetve a külön megjelölt szerzők szellemi alkotásai!
emil