Ikarus 620 modell

:
Zene Fotó Hangszerek Modellezés Közlekedés Írások Publikációk Hangászat x


Ikarus 620-as buszmodellek
H0 (1:87)



A modell megszületésének története, előzményei itt olvashatók. Az Ikarus 620-as buszokról (az igaziakról), és budapesti pályafutásukról szintén írtam egy nagyobb lélegzetű cikket ezeken az oldalakon.

Az előzményekben említett műgyanta modell elkészítése után Vett igazán nagy fordulatot a történet. Ugyanis ekkorra vált lehetségessé a (Vamitoolsnál) a nagy felbontású műgyanta nyomtatás. (SLA) Ezért Gyulával elhatároztuk, hogy tovább fejlesztjük a koncepciót. Hátránya az egyedi nyomtatásnak, hogy a felületek előkészítését (a rétegződés elsimítását) minden egyes darabon egyenként kell elvégezni. Az is tény, hogy drágább egyenként nyomtatni, mint önteni. Cserébe viszont nem kell öntőformát készíteni, és filigrán, áttört elemeket is könnyedén lehet nyomtatni. (Korlát, hűtőrács, kormánykerék, tükör, ablaktörlő, stb.) Így tehát szükségtelenné válik a réz maratás is. Az öntőforma költségein túl a kötöttségeitől is meg lehet így szabadulni. Akár minden egyes példány eltérhet valami apróságban, ami egy ilyen tarka-barka sorozat esetében fantasztikus lehetőségeket rejt magában.

Azt még nem találtuk ki, hogyan kezeljük az imént említett változatosságot. (Termék kód, fájlnevek, stb). Valószínűleg eleinte egy összeállítást fogunk nyomtatni. De melyik is legyen ez? A műgyanta modell az utolsó sorozatot ábrázolja gyári állapotban, tehát kb 1970 és 73 között. Itt inkább egy "általános" esetet vettem alapul. Így nézett ki tehát egy 63-as évjáratú kocsi második főjavítása után, tehát kb 1970-71-től 74 körüli selejtezéséig. (62-es is könnyedén lehet belőle, csupán a tető szellőzőket kell kicserélni.) Persze ezen belül is bőven van mit variálni. Némelyik széles viszonylatjelzőt kapott, másoknál megmaradt az első főjavításkor megmagasított négyzet. A csepp alakú magasságjelzőt is lecserélték bizonyos kocsikon, másokon megmaradt. És az ominózus hátsó sárvédő, amelyet elég sok kocsin laposra cseréltek, de a többség azért maradt íves. Végül úgy döntöttem, legjobb, ha minél inkább különbözik a műgyantás verziótól (Lásd az előzmények fejezetben!)

Pár képet bemutatok a - még nem kész - modellről.
(A képek, rájuk kattitva nagyobb méretben is megnyílnak.)


.

Kétségtelenül van még mit javítani. Az illesztéseket azóta átterveztük, a festésen is dolgozom. A lapos sárvédő viszont végül megmarad extrának, a "sztenderd" változat kerek sárvédős lesz. Olyanból mégiscsak több volt.

Néhány rendszám, ami mindazonáltal képekkel bizonyíthatóan ráírható a fenti modellre: (GA-) 90-68, 91-30, 91-45. Hasonló volt például a 91-69 is, ás annak ebben a korszakában már kicsi, szögletes magasságjelzői voltak.

A kocsi elejének és hátának íveire kimondottan büszke vagyok. Remélem, megbocsájtjátok nekem! :-)

Szélvédő nélkül jobban látható a vezetőfülke berendezése:



Külön felhívom a figyelmet a kormány alatti index karra!

A felület kezelésen és a maszkoláson van még mit csiszolni. Az Ikarus embléma, a lukacsos hűtőrács és a jellegzetes műszerfal viszont így is elég impozáns.

A technológiai határok feszegetése. A jobb oldali képen látható (69-70-es évjáratú buszt ábrázoló) modell még műgyanta öntvény. A tükrök és az ablaktörlő viszont nyomtatott. (A szélvédő egy korábbi sorozatból való, ennél átlátszóbb anyagot is talált azóta az öntést végző Nyilassy Ádám.)

Az elejéről mutatok egy renderelt látványtervet is. Meglehetősen bonyolult forma, sokat dolgoztam vele, míg minden kis rejtett ívet sikerült felfedezni és visszaadni. Többszöri újra tervezés után - bár még mindig nem tökéletes - elégedett vagyok az eredménnyel, mindezidáig nem láttam olyan modellt, amelyen ennél jobban, vagy akár csak így sikerült volna. Sőt, az igazat megvallva sajnos ez a felújított eredeti példányoknál sem mindig sikerült.


Csővázas üléseket is elég macerás lenne önteni. Persze nyomtatni sem elsőre sikerült, de végül megoldottuk.



Különböző változatok

Bemutatok néhány látványtervet annak illusztrálására, hogy milyen változatosan lehet összeállítani az eddig elkészült elemeket. Ezeket a tényleges nyomtatható fájlok felhasználásával készítettem, tehát nem az igazi buszok, hanem a modellek láthatók rajtuk. (Ez például a falvastagságokban, a vékony elemek vastagságában mutatkozik meg.)
Tegyük hozzá, hogy gyári állapotban csak az 1969 őszi, és 1970 tavaszi kocsikat lehet megépíteni. A többihez ugyanis hiányzik néhány alkatrész, melyeket egyelőre nem tervezek megrajzolni. Esetleg ha tömeges igény mutatkozik, majd fontolóra veszem. Ilyenek például a gyári négyzet alakú viszonylatjelzők (az eredeti kicsi, és a 64-től gyártott nagyobb), a lehajló hátsó díszléc, a szellőző rácsos homlokfal, vagy a lapított első sárvédő. Az elhúzható ablakos verzió éppenséggel megvalósítható lesz, ha az átlátszó műgyantából való nyomtatás beválik.

A tervezett nyomtatott modell "sztenderd" változata:


Néhány rendszám a fenti kivitelhez: (GA-) 91-08, 90-24, 92-18, 92-48, illetve 57-30, 57-33. Utóbbiaknál a tetőszellőzők elrendezésén változtatni kell.


Az utolsó, 1970-es tavaszi sorozat. (Ha 1969 őszit szeretnénk, az ajtókat kékre kell festeni . Az igazat megvallva a tavaszi sorozatnál a mind a négy fényszóró fehér volt, és külön ködlámpájuk volt a lökhárító alatt, ezt az alkatrészt azonban még nem terveztem meg ). Gyakorlatilag azonos az öntött műgyanta modellel. De természetesen nyomtatva is kivitelezhető.




Kicsit variáljunk! Legyen szélesre alakított viszonylatjeltő, és utólagosan laposra cserélt sárvédő! Ilyen volt utolsó állapotában például a (GA-) 90-75, 91-09, 91-74, vagy a 91-96, utóbbi kis szögletes magasságjelzővel.



A fekvő hátsó lámpát és a csepp indexet semmiképp sem akartam kihagyni. Persze ezért egy korszakkal visszább kell mennünk az időben. Elég sok kocsi nézett ki ehhez hasonlóan első főjavítás után a 60-as évek végén. Az igazsághoz tartozik, hogy ehhez a modellhez kalauzülés is kellene, ami egyelőre még nincs megtervezve. (Majd a tömeges igény felmerülésekor :-) ) Néhány rendszám: (GA-) 91-48, 91-72, 91-74, 91-02. Ne zavarjon meg senkit, hogy a 91-74 két képnél is szerepel, hiszen ez az első főjavítás utáni állapot (kb 1967 és 71 között), míg az előbbi kép az utolsó forgalmi állapot, a második főjavítás után.



Természetesen ez sem csak festésében tér el az 1969-es és 70-es sorozattól. Hiányzik az oldalsó tábla tartója. (Akárcsak a 69-70 télieknek, azonban azoknak négyzetes viszonylatjelzője volt, amit egyelőre még nem terveztem meg.) Az igazat megvallva ez is kalauzüléssel lenne az igazi.



Ez még csak távlati terv, még csak látványtervként létezik. De már kísérletezünk a csukló megoldásával, ha sikerül, talán ez a modell is megvalósulhat majd.



Végezetül egy látószög, ami a modellnél nem nagyon fényképezhető, azonban legtöbben így láttuk annó a 620-asokat, a padra térdelve. Két féle műszerfalat terveztem a 62-65, illetve a 66-70 közti évjáratoknak megfelelően.

Car-system

Szintén távlati terv, a kísérletezés stádiumában van. A terv szerint a Car-system változat is úgy lesz megcsinálva, hogy a berendezés megmaradhasson. Tehát az akkumulátor és a mechanika teljes egészében a padló alá van beépítve. Az elektronikus alkatrészek panelje pedig a peron helyén lenne. Ez tűnik a legkisebb áldozatnak. A képen látható próba járgánynál a német Sol-Expert cég alkatrészeit használtuk, amelyek a Conrad-nál kényelmesen megrendelhetők. Kerekeket természetesen nyomtattunk ezekhez a gumikhoz is (méretben egyébként egyeznek az eredeti Faller Car-system gumikkal), de a tesztelés ilyen korai fázisában nem volt indokolt, hogy felszereljük.







Az oldalakon található anyagok ifj Vitányi Iván, illetve a külön megjelölt szerzők szellemi alkotásai!
emil