Magát a kiindulásul szolgáló mikrofont az Uher cég neve alatt hozták forgalomba, és a cég fő profilját képező riportermagnókhoz árulták valaha. A konstrukció ennek megfelelő: rögzített kábel aszimmetrikus bekötéssel. A kábel – jó német módra – nyolc pólusú DIN dugóban végződik, mely tartalmazza a két csatorna mellett (sztereó mikrofonról beszélünk) a magnó távvezérléséhez szükséges csatlakozásokat is. Ez persze valószínűleg csak a megállítást és elindítást jelenthette, mert csak két ér, és egy két állású kapcsoló szolgál erre a célra, a többi csatlakozási pont funkció nélkül maradt. A sztereó hangrögzítés megoldása viszont érdekes: az M-S rendszert választották, amely tökéletes monó-kompatibilitást biztosít. Ennek megfelelően két kapszula van benne: egy előre néz (M), egy pedig (utóbbi 8-as karakterisztikájú) oldalt, az előzőhöz képest merőlegesen áll. Ezek pedig egymás alatt vannak, tehát a mikrofont függőlegesen kell tartani. A kimenetén azonban nem M-S, hanem már X-Y sztereó jel jön ki. Ezt az M-S kapszulák jeléből két taranszformátor segítségével állítják elő.
És itt jött az ötlet a tuningra. A mikrofon minősége ugyanis bőven túlmutat a riportkészítés igényén. Zenei felvételekre is alkalmas kiegyenlített átvitele van, precízen rajzolt részletekkel. Csak az a fránya aszimmetrikus bekötés! Már a gyárilag bekötött kábelen is összeszed némi zajt, ha a körülmények nem kedvezők, hosszabbításról álmodni sem érdemes. Viszont ha eleve benne van két trafó az M-S / X-Y mátrix kedvéért, (tehát a végeredmény eleve egy-egy trafón jelenik meg), nem lehet-e ezeket szimmetrikusan bekötni? DE LEHET! Persze a gyári kábel pont annyi árnyékolt eret tartalmaz, amennyi feltétlenül kellett, tehát 2-t. Egyébként is kényelmetlen dolog a kilógó kábel. Meg kell szüntetni! Némi tűnődés után úgy döntöttem, hogy a DIN csatlakozó pont megfelel a céloknak (és milyen autentikus egy német mikrofon esetében). Persze nem a boldogult béketábor hifi cuccairól ismert halványsárga műanyagházú forraszthatatlan anyagból készült szörnyetegekre kell itt gondolni, hanem precíziós, aranyozott érintkezős, menetes hollandival biztosítható fémházas csatlakozó rendszerre. (A német mérnökök ezt valaha így találták ki, csak a KGST-ben kissé vulgarizálódott).
Az Uher M655 mikrofonnal elég sok felvételt csináltam a minidiszkes zsebfelvevőmmel. Azt azonban elég hamar tapasztalnom kellett, hogy a MD felvevő mikrofonerősítője finoman szólva nem felel meg az igényeimnek. Elkezdtem hát keresgélni a neten, hátha találok valami egyszerű, kis helyen elférő, ám a beépítettnél jobb minőségű kapcsolást. Párat meg is építettem próbapanelen, és tesztelgettem őket. Végül a Rod Elliot oldalán talált egyik kapcsolás mellett tettem le a voksot. Ezt először 2003-ban építettem meg. Sajnos akkor nem találtam elég lapos fém dobozt, márpedig ez az erősítő zsebbe való! Ennek megfelelően 3,5-es jack ki- és bemenetei vannak. Az aszimmetrikus bekötés itt nem lehet probléma, hiszen a mikrofon pár centire van tőle a mellényem zsebében. (Egy mellényt – Anyu szabászati segítségével – átalakítottam hangvadász célokra. Az egyik zsebéből kikandikált a mikrofon, amelyet pont ebben a pozícióban, vagyis függőlegesen kell tartani. Mellette agy másikban a mikrofonerősítő. Az MD felvevő helye a másik oldali zsebben volt, a kettő között pedig a derekam körül, a bélés mögé rejtett kábelen futott a vonal szintű jel.) Lassan aztán rájöttem, hogy ez így mégsem jó: zsebben kicsit kényelmetlen, össze lehetne tömöríteni kisebbre is. Viszont mégiscsak jó lenne egy szimmetrikus bemenet, hiszen gyakran vettem fel zenekari próbákat, fellépéseket is, ahol pedig 5-6 m kábel kellett. Ez már igencsak feszegeti az asszimmetrikus rendszer határait, ezért többnyire a laptopot használtam ilyesmire, az M-Audio Duo Usb hangkártyával. Ez minőségileg persze jó megoldás, jobb is, mint a Minidiszk, csak logisztikailag is óriási a különbség a kettő között.
Mindezt egybevetve végül 2010-ben szántam rá magam a munkára. A Conrad-nál sikerült találnom egy kisebb dobozt. Szép lapos, kényelmesen elfér a zsebben. (Azóta persze egyetlen zsebben hordós felvételt sem csináltam, de hát ilyen az élet. Még csinálhatok…). A szimmetrikus bemenetet Neutrik mikrofontrafókkal oldottam meg. Ezeket úgy kötöttem be, hogy eleve fázist fordítsanak, hiszen az előfok ezt visszafordítja. A trafók bemenete egy hollandis DIN aljzatba van kivezetve, így tehát az átalakított M655-ös közvetlenül beköthető. Más mikrofon csak átalakító kábellel köthető bele. Két XLR aljzat egyébként el sem fért volna a dobozban. Van ezen kívül egy aszimmetrikus bemenet, és egy aszimmetrikus kimenet, mindkettő 3,5-es jack aljtattal. Mindkét aljzatban beépített kapcsoló van. A bemenet ennek segítségével leválasztja a szimmetrikus bemenetet, ha az aszimmetrikusba bedugunk valamit, míg a kimeneti az elemeket kapcsolja ki az áramkörből, ha nincs beledugva semmi. Ennek megfelelően külön ki-bekapcsoló „power” gomb nincs is. Még egy kapcsoló van ezeken kívül, ami egy ellenálláson keresztül negatív visszacsatolást iktat be, ezzel 15 dB-lel csökkenti az erősítést. (Ezek a gyakorlatban a rajzon R8 és R19 -ként jelölt ellenállások értékét változtatják)
bla